Mitt första stapplande försök att ”blogga”

Varför skall man överhuvudtaget blogga? Är det inte bara något dumt och tidskrävande? Har jag inte nog att göra redan utan att börja med detta också? Jo kanske, men igår kväll bestämde jag mig för att trots detta starta en blogg och på det sättet försöka göra min röst hörd.

Temat för denna bloggen är ju ”mångkultur, invandring, integration, politik och samhällsfrågor” och det som var direkt avgörande för mitt beslut att börja blogga var regeringens huvudlösa överenskommelse med miljöpartiet om att alla ”papperslösa” invandrare = illegala invandrare skall ha rätten till utbildning, sjukvård, tandvård och alla andra sociala förmåner. Det är ett beslut som jag blir mer och mer upprörd över ju mer jag tänker på det och detta är ett sätt att skriva av mig min ilska och frustration, för det finns så mycket i samhället och inom detta område som jag tycker är helt fel.

En annan bidragande orsak till att jag nu sitter här och skriver är att det tyvärr är svårt att få in insändare med sådana åsikter i vanliga ”papperstidningar” och jag tänker då i första hand på lokaltidningen. Samtidigt kan ju kanske detta vara ett sätt att nå ut till fler människor.

Invandring ja, det är ett ämne man kan säga mycket om, men som man helst bör prata tyst om då man annars riskerar att få en stämpel på sig som säger RASIST och det är en farlig stämpel i vårt land. Låt mig alltså understryka, jag är INTE rasist utan invandringskritisk och starkt kritisk mot den politik som förts i vårt land på detta området de senaste 20 – 25 åren.

Säkert är det så att rent demografiskt så behöver Sverige invandrare och invandring, så har det varit i alla tider. Invandring har alltid förekommit till Sverige, och har på många sätt bidragit till vår utveckling och välstånd, och inte minst berikat vår vardag med nya maträtter m m.
 
Skillnaden på dagens invandring och den invandring som förekom fram till 70-talet är att tidigare invandrare kom till Sverige för att arbeta och på så sätt bidra till samhället. Självfallet sökte de också välstånd – precis som många av dagens invandrare. Den stora skillnaden nu mot då är att vi idag sägs leva i ett mångkulturellt samhälle, vilket innebär att alla kulturer förväntas leva sida vid sida, och att den svenska kulturen inte skall ha någon särställning framför andra kulturer. Detta kan jag omöjligen acceptera.
 
Resultatet av denna politik har vi sett och för att summera – det mångkulturella samhället är ett gigantiskt misslyckande med bortåt 200 ghettoliknande områden runtom i landet med hög kriminalitet, utanförskap, religiös extremism, hedersrelaterad brottslighet, rotlöshet, arbetslöshet, fattigdom, bidragsberoende och mycket annat. Alla dessa ämnen kommer jag att ta upp i denna blogg.

Jag vill än en gång understryka att jag inte är rasist eller ens främlingsfientlig, och jag har dessutom själv invandrarbakgrund – mina förfäder kom till Sverige från Polen strax efter första världskriget, och min frus föräldrar kom till Sverige från ett nordiskt grannland på 50-talet och i mina barn finns således ”invandrarblod” – så varför skulle jag vara mot invandringen som sådan? Den är en del av mig.

Ja, detta är som sagt bara mitt första blogginlägg än så länge och kanske inget litterärt mästerverk, men det är en början och vi får väl se vilken väg det tar. Kanske kommer ingen att läsa vad jag skrivit överhuvudtaget men om du råkar läsa det – tack och kom gärna tillbaka!

Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Om mig, varför jag skriver. Bokmärk permalänken.

Kommentera

