Sjuk- och tandvård till de ”papperslösa”

Det som fick mig att börja skriva på denna blogg var min upprördhet över regeringens överenskommelse att så kallade ”papperslösa”= illegala invandrare skall ha rätt till sjuk- och tandvård. Nu börjar detaljer komma fram om vad överenskommelsen innebär i praktiken.

Läkarbesök:

Illegal invandrare betalar 50 kr, Högkostnadsskydd inträder för illegal invandrare efter 400 kr.
Fattigpensionär betalar 150kr, Högkostnadsskydd inträder för fattigpensionär efter 900 kr.

Medicin:

Illegal invandrare betalar 50 kr och högkostnadsskydd 400 kr/år.
Fattigpensionär  Stigande rabatt upp till högkostnadsskydd på 1.800 kr/år. Skall enligt socialminister Göran Hägglund (KD) höjas till 2.200 kr per år plus 50 kr per gång eftersom ”belastningen på vården ökar av demografiska skäl”.

Tandvård:

Illegal invandrare  betalar 50 kr oavsett åtgärd och högkostnadsskydd 400 kr.
Fattigpensionär betalar fullt pris upp till 3.000 kr, därefter 50% rabatt upp till 15.000 kr samt ännu högre rabatt vid kostnad över 15.000 kr.

Maximalt betalar en illegal invandrare 1200 kronor för sjukvård och tandvård under ett år.
För en fattigpensionär ser sannolikt verkligheten helt annorlunda ut! Troligen ligger kostnaden på minst 4000-6000 kronor/år om man inte är helt tandlös.

Jag tycker fortfarande att regeringens överenskommelse är vansinning och de signaler det sänder ut till alla som arbetar och betalar skatt kan inte feltolkas. En illegal invandrare är mer värd än den vanlige ”knegaren” eller fattigpensionären. Regeringen vet alltid bäst och kan därför sätta sig över folket och dess åsikter. Sunt förnuft väger lätt på regeringskansliet. Dagligen blir jag på detta sätt påmind över att jag röstade rätt i höstas när jag röstade SD.

Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Inrikespolitik, Invandring, mångkultur. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sjuk- och tandvård till de ”papperslösa”

  1. Ping: Huvudlöst! « Bomanskassar's Blog

    • minsynpasaken skriver:

      Som jag fattar det är det inte genomröstat ännu – överenskommelsen mellan MP och regeringen var en ”bara” en överenskommelse om att utreda frågan och ändra lagen. Gissar att frågan därefter kommer att tas upp i riksdagen för formellt beslut.

Kommentera

