Kan man bomba Libyen till demokrati?

Sveriges riksdagspartier – med undantag för Sverigedemokraterna – har nu alla uttalat sig positivt till att bidra till bomboffensiven mot Libyen. Förvånansvärt nog tycks även MP och V vilja skicka JAS-plan till Afrika. Märkligt, speciellt med tanke på att dessa båda partier tycks vilja skrota hela vårt försvar och i synnerhet JAS-planen…

Jag delar inte Sverigedemokraternas hela syn på utrikes- och säkerhetspolitik, jag tycker till exempel att Sverige bör finnas på plats i Afghanistan, men denna gången är jag mycket tveksam till om det är rätt att delta i kampanjen mot Libyen…

Flera av partierna säger ja till bombinsatsen men med förbehållet att vi inte skall skicka marktrupper.

Så mycket har jag dock lärt mig av historien att man INTE kan vinna ett krig genom att bara flyga runt och slänga bomber, oavsett om man sedan kallar det ”upprätthålla flygförbudszon” eller någon annan omskrivning. I alla konflikter gäller att för att nå framgång krävs det förr eller senare att några stackare får dra på sig kängor och hjälm och fatta gevären och traska runt på marken och göra skitjobbet – och också ta förlusterna. Så är det bara – inga undantag finns.

Och det skall MP, V och alla andra ”bombliberaler” veta att flyger man runt och bombar så blir det också förr eller senare civila förluster, även om man befinner sig i ett ökenlandskap. Vad säger ni då?

Sedan är jag tveksam till hur stort stödet egentligen är för Khadaffis motståndare. Just nu tycks det som om att dom bara behärskar en liten del av landet, den del som är närmast Egypten, medan Khadaffi har återtagit kontrollen över resten av landet. Vad hjälper då en NATO-ledd bombinsats? Är inte den libyska oppositionens sak – hur vällovlig den än var från början – redan förlorad?  Jag tror det.

Sverigedemokraterna vill istället för bombflygplan satsa pengar på humanitära insatser i närområdet och det tror jag faktiskt är bättre än bomber, åtminstone denna gången… Våld är ibland enda lösningen men denna gången är det nog inte det.

Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Internationella frågor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

