Om händelserna i Libyen, om demokrati i mellanöstern m m

Våldet sprider sig i arabvärlden. Efter en inledande ”våryra” där diktatorerna i Egypten och Tunisien fick lämna sina positioner tycks nu våren ha kommit av sig betydligt med våld och massakrer i Libyen och några mindre småstater vid Persiska viken. NATO har nu visserligen börjat bomba i Libyen men jag undrar i mitt stilla sinne varför. Jag tycker att det känns som höjden av hyckleri. I många år har väst stöttat regimerna i Tunisien och Egypten men helt plötsligt är de helt moraliskt förkastliga och demokrati är jätteviktigt.

Libyen har väl väst alltid haft ett ”ont öga” till och gamle Reagan kallade på sin tid Khadaffi för ”mellanösterns galna hund” efter hans inblandning i flygplanssprängningen i Lockerbie och andra terrordåd. Men på sistone har väst och inte minst EU alltmer börjat samarbeta med regimen där. 

Men min fråga är – Kan man bomba fram demokrati? Och än mer viktigt –  är det verkligen demokrati som vi känner den som invånarna i Bahrein, Jemen, Tunisien, Egypten och andra länder i mellanöstern vill ha. Läser man massmedia så får man ofta det intrycket men tyvärr är nog erfarenheten att demokrati och islam går väldigt dåligt ihop. Det är liksom ingen bra kombination – har aldrig varit det och kommer aldrig att bli det.

Vilka muslimska demokratier finns det egentligen i världen? Jag vet faktiskt inte, men om någon läsare vet så får ni gärna berätta. Jag är hyfsat allmänbildad men kommer inte på någon.

Tyvärr har islam en inbyggd mekanism MOT demokrati, åsiktfrihet, pluralism och yttrandefrihet. I  islams ”trosbekännelse” heter det ju ”Det finns bara en gud och Muhammed är hans profet”.  

Detta är själva kärnan i islam. Det finns bara en gud. Punkt. Man får alltså inte ha någon annan åsikt och detta går igen på många områden, inte bara det rent religiösa utan även det världsligt politiska. I dessa länder är ju inte som här stat och tro åtskilda, utan istället tätt sammanflätade.

 Jämför detta med det kristendomens första budord – ”Du skall inga andra gudar hava jämte mig”. Samma innebörd kan tyckas men så är det ju inte. Här antyds ju istället att det finns andra gudar, men att man inte skall tro på dom.

Och utifrån detta är jag därför orolig över vad som skall komma i Tunisien och Egypten. Blir det demokrati som vi i väst så innerligt vill, eller blir det något annat? Tyvärr är det ju så att det finns bara en organiserad kraft och det är islam och dom kraftsamlar nu inför kommande val.

Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Internationella frågor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

