Tankar om svensk mat och om hört på kommunalt möte

Först lite tankar om svensk mat.

I gårdagens lokaltidning hade LRF en insändare där dom lyfte fram det förträffliga med svensk mat som på alla sätt sades vara bättre än mat från andra länder. Min tanke var – är det inte rasistiskt att säga så, att framhålla det svenska som något bättre än annat?

Annars får vi ju oftare höra att vi svenskar inte är bättre än andra, att svensk kultur minsann inte är något att ha och snarare ett hopkok av influenser från andra länder med mera med mera. Det svenska skall till varje pris tryckas ner och hållas tillbaka.

Ja, jag vet inte vad jag vill ha sagt med detta mer än att det stack lite i ögonen. Själv har jag inget emot att äta dansk fläskfilé eller brasiliansk oxfile eller holländska tomater…

Vi byter ämne. Igår kväll var jag på ett kommunalt informationsmöte i en av våra tätorter. Efter mötet var det fika och jag hamnade bredvid en äldre dam i cirka 80-års åldern. Hon var upprörd över att Vårdcentralen i min kommunhuvudort inte längre hade tidningen Dagen (kristen tidning tillhörande Pingströrelsen) i väntrummet vilket dom alltid haft förr. Hon kunde inte förstå varför men undrade om det kunde ha att göra med alla invandrare. Samtidigt tyckte hon att det väl var frivilligt att läsa tidningen.

Vad skall man säga om det då? Antar, om det nu är som hon sade, att det är ännu ett litet tecken på mångkulturens makt och inflytande – att till varje pris hålla tillbaka det svenska. Kanske är landtinget rädda för att någon invandrare av ”annan religion” skulle ta allvarlig skada av att råka få se en kristen tidning i väntrummet.

Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Diverse. Bokmärk permalänken.

Kommentera

