JAS-plan till Libyen… Men varför?

Idag har regeringen fattat beslut att vi skall skicka åtta JAS-plan till medelhavsområdet, samt ett Herculesplan med utrustning, och ett spaningsplan. Jag har tidigare skrivit om detta och ifrågasatt insatsen. Vad sjutton skall vi där och göra?

 http://www.dn.se/nyheter/varlden/formell-forfragan-om-gripenplan

Jag funderar på en sak och det är om och hur regeringen har mandat att fatta ett sådant beslut. Borde inte riksdagen ta ett sådant beslut, och även därmed ge möjlighet till debatt i frågan? Kan regeringen självsvådligt ta beslut om krigsinsatser i främmande land?

Dessotom, och det är så typiskt svenskt och skrattretande – tycks det som om att vi skickar tandlösa JAS-plan. Enligt regeringen är insatsen i sann svensk anda omgiven med en mängd föreskrifter och förhållningsregler. Vi skall INTE delta i strider och vi skall INTE angripa mål på marken…. Vad skall vi då där och göra??? Skall vi bara flyga runt och visa upp våra tre-kronorsymboler på planen? Lite marknadsföring inför kommande export-satsningar kanske?

200 miljoner tänker man sig i alla fall att kalaset skall kosta. Mycket pengar…

Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Internationella frågor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

