Svensk FN-anställd halshuggen i Afghanistan?

Igår anfölls ett FN-kontor i staden Mashari Sharif i Afghanistan av en mobb. Enligt uppgift var mobben upprörd över att nån pastor i Florida, USA hade eldat upp en koran. Flera FN-anställda dödades, och enligt vad som framkommit halshöggs några av dom. Om svensken var en av dom vet jag inte.

Några tankar om detta hemska. Först sorg och bedrövelse och mina tankar går till den döde svenskens anhöriga.

Nästa tanke – Kanske är det onödigt provokativt att elda upp en koran men varför i helvete skall muslimer vara så jävla lättstötta? Jag tror att inte ens påven skulle blivit så förbannad om någon satte fyr på en bibel. Religionen sitter väl inte i en tryckt kopia av en bok?

Och finns det glada, lyckliga muslimer? De flesta man ser på bild och i TV verkar vara förbannade av en eller annan anledning.

Nästa tanke – varför just så barbariskt och groteskt? Varför tycks muslimer vara så förtjusta i just det barbariska? Steningar, halshuggande, avhuggande av händer m m? Är det deras religion som gör dessa människor så grymma? Eller finns det andra anledningar?

Jag har sett klipp på nätet där folk blir stenade, där folk får halsen avskurna samtidigt som hysteriska åskådare skriker ”Allahu Akbar”. Jag har sett avrättningar i Iran och andra muslimska länder. Dom har ju dessutom en förkärlek för att filma det hela… Vem vet, kanske blev den nu döde svensken filmad i dödsögonblicket… otäck tanke.

Detta och det som hänt får mig inte att bli mer positivt inställd till islam. Det är verkligen en vidrig religion.

Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Internationella frågor, Invandring, mångkultur. Bokmärk permalänken.

Kommentera

