Om händelserna i Libyen och Afghanistan

Igår skrev jag om upploppen i Afghanistan där en svensk FN-anställd omkom. Enligt uppgifter i massmedia (internationell press) kan han ha varit en av de som blev halshuggna. Ruggigt. Varifrån kommer denna vrede, denna barbari? I muslimska länder tycks det inte räcka med att döda, det skall gärna göras på ett så groteskt sätt som möjligt.

Steningar. Halshuggningar. Halal-slakt. Offentliga avrättningar. Avkapande av kroppsdelar. Islam i ett nötskal?

Var det förresten inte vår käre Reinfeldt som sa att ”Allt ursvenskt är barbari och all utveckling kommer utifrån”? Jojo, just en snygg jävla utveckling. Den betackar jag mig för.

Igår hade jag en diskussion med min fru om händelserna i Afghanistan och varför dom tycks så barbariska där. Vi hamnade i en diskussion om att det kanske beror på att det är ett hierarkiskt och patriarkalt samhälle, snarare än att det skulle vara religionens fel. Men vad vet jag. Man kan väl dock utgå från att i ett samhälle där kvinnor hade mer makt och inflytande skulle det åtminstone inte vara en massa steningar av kvinnor.

Så till Libyen.

”Rebellerna” tycks sakta pressas tillbaka av regimstyrkorna. Nå, nu blir det väl ändring på det, när våra obeväpnade JAS-plan är framme. Det hela tycks dessutom nu inte längre ha karaktären av revolt och folkligt uppror utan snarare ett utdraget inbördeskrig. Och där är nu helt plötsligt Sverige en part.

Än en gång – varför är vi där? Jag fattar inte. Hur tänkte våra politiker?

Hade FN och NATO (och Sverige) hållit fingarna borta hade det hela varit över nu och Khadaffi segrat. Punkt. Min gissning är att han kommer att göra det ändå, så varför dra ut på det? Det känns dessutom som om att västvärlden har en naiv tro på att ”rebellerna” står för demokrati men det är jag inte alls övertygad om.

Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Internationella frågor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

