Om islams förändring

Jag har verkligen svårt för islam, det är en otrevlig religion – våldsbejakande, oförsonlig och kvinnofientlig. Men islam har vad jag förstår inte alltid sett ut som den gör nu utan har genom århundradena genomgått en förändring och blivit till vad den är idag. På samma sätt har naturligtvis kristendomen förändrats genom århundradena – men åt motsatt håll. Jag är ju mycket intresserad av historia och för en tid sedan hörde jag ett radioprogram som berättade om just denna förändring. Om det är sant vet jag inte, men det är i alla fall en intressant och tankeväckande berättelse som är värd att återge.

Mellanöstern och Europa levde i många hundra år åtskilda och utvecklades var för sig och det fanns inte så många berörings- eller konfliktpunkter. Allt detta förändrades i slutet av 1700-talet då fransmännen och Napoleon anlände till Egypten för att kriga.

Det europeerna såg i Egypten och orienten gjorde oss förfärade. Man såg en sexuellt frisläppt kultur med harem, haremskvinnor, älskare och älskarinnor till höger och vänster, erotisk konst och litteratur (tänk på boken 1000 och en natt), och kvinnan hade en helt annan ställning än vad hon har i mellanöstern idag.

På den tiden var det vi eurupeer som var sexualfientliga och pryda och det vi såg i kontakten med orienten chockerade oss. Böcker och artiklar om de liderliga araberna skrevs och vi tog starkt avstånd från deras lössläppta leverne. Detta nådde naturligtvis fram till araberna och dom tog anstöt av vår syn på dom. En förändringsprocess inleddes så sakteliga och islam utvecklades till den istället den strikta lära som det är idag och som vi känner det.

Idag är det istället muslimer som chockeras över vår sexualliberala inställning.

Ja som sagt, jag vet inte om detta är den fullständiga sanningen men det är en intressant berättelse som mycket väl KAN vara sann. Tänk om det är så att vi europeer har oss själva att skylla för att islam är som det är?

Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Diverse. Bokmärk permalänken.

Kommentera

