Om de nya sedlarna och svensk historielöshet…

Ett citat jag hört en gång och som är väldigt klokt är ”Den som inte ser bakåt när han går framåt måste se upp”. Möjligen var det Tage Danielsson som sa det men jag är inte helt säker. Citatet säger att man inte får glömma det förflutna, sin historia.

Tyvärr är vi svenskar ett folk som gärna sopar undan vår egen historia, och på många sätt är vi ett historielöst folk. Ett exempel på detta är historieundervisningens minskade plats i våra svenska skolor. Detta är enligt min syn på saken ännu ett steg mot att tränga undan vår svenska identitet till förmån för något annat, mera diffust. Mångkulturen kanske.

Och vad annat är att vänta när vårt lands ledare också på olika sätt i officiella sammanhang tar avstånd från det svenska, och ser ner på vår historia. Reinfeldt sa till exempel vid ett besök i invandrartäta Ronna i Södertälje 2006 att ”Det ursvenska är ren barbari, all utveckling har kommit utifrån”. Och vår kära Mona Sahlin höll vid en konferens 2002 ett tal där hon sade ”Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.”

För mig är det ofattbart att svenska, ledande politiker överhuvudtaget kan säga något sådant, och så tydligt se ner på svensk kultur. I vilket annat europeiskt land hade det varit möjligt? Tänk er en fransk presidentkandidat tala nedsättande om fransk historia, eller fransk kultur. Han skulle definitivt inte ha en chans att bli president. Men här hos oss blir man statsminister om man förringar vår historia och vår kultur.

Det senaste exemplet bidraget till och steget mot vår svenska historielöshet är att Riksbanken igår tillkännagav vilka som skall pryda våra sedlar om några år.

Inget ont om Astrid Lindgren eller Ingemar Bergman, men är det vår svenska nutidshistoria vi skall ha på våra sedlar? Det var ju inte speciellt länge sedan dom gick bort. Jag är inte så säker på att valet är klokt. Och vad var det för fel på Karl XI eller Carl von Linné?

Jag säger inte att man behöver ha våra gamla krigarkungar på våra sedlar, men jag tycker inte att man så tydligt skall ta avstånd från vår äldre historia.

Samtidigt säljs mer historiska böcker än någonsin, men jag gissar att det inte är barn som köper dessa, utan snarare vuxna som jag själv.

Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Diverse. Bokmärk permalänken.

Kommentera

