Ständigt detta islam…

Nuförtiden känns det som om att man knappt kan sätta på radion eller öppna en tidning utan att man ur en eller annan aspekt pratar om islam där. I morse när jag gjorde frukost till familjen var det exempelvis ett inslag på P1.s morgonprogram om någon blåögd forskare som skrivit en forskningsrapport om kvinnliga studenter med niqab (heltäckande ansiktsslöja). Självfallet såg hon inga problem med att läraren eller kurskamrater inte såg ansiktet på personen. Hej och hå.

Ständigt detta islam. Ibland får man intrycket att vi bor i Saudiarabien, så mycket prat som det är om den religionen.

Det vore mycket intressant om någon forskare under exempelvis en vecka eller månad räknade alla gånger som man pratar om den religionen i svenska media.

När jag nu ändå pratar om radio så kan jag tipsa om ett program som jag brukar lyssna på på fredagseftermiddagarna kl 14 i P1 – ”Människor och tro” heter det och handlar om religion och livsåskådningsfrågor. Det låter kanske inte jätteintressant, men faktum är att man på många sätt talar mer öppet och frispråkigt om islam i det programmet än man gör i många andra massmedia. Även de negativa aspekterna av denna ”fredens religion” tas upp.

Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Invandring, mångkultur. Bokmärk permalänken.

Kommentera

