Blandad kompott, om begravningsplatser för muslimer, SD-demonstration i Göteborg, opinionsmätningar m m

I förrgår när jag var inne på bloggen för att skriva några rader kollade jag som vanligt över min besöksstatistik. Det jag såg fick mig att haja till. I lördags hade jag hela 49 besökare!!! Rekord! Självfallet undrar man varför det blev en sån topp just den dagen.

Jag jobbar ju som kommunal tjänsteman – som en ”spindel i nätet” och har en bred insyn i vad som händer i kommunen. Tidigare idag blev jag uppringd av en anställd på kommunens SFI-verksamhet som undrade om jag visste om det finns någon muslimsk begravningsplats i kommunen. Jag svarade att jag visste att det finns ett område på den nya kyrkogården för personer som inte tillhör den kristna tron, men att det då lika gärna kan handla om buddhister, hinduer, samt personer som valt att lämna kyrkan eller -muslimer. Kvinnan jag pratade med beklagade sig över den muslimska minoriteten i kommunen, att dom absolut inte tycks förstå att dom befinner sig i ett icke-muslimskt land där dom måste följa de normer och värderingar som gäller här. Hon menade att när dom är i grupp och argumenterar mot en kan det lätt bli en hotfull och högljudd stämning.

En annan het diskussion man haft med den muslimska gruppen gällde deltagande i fredagsbönen. Skolan har sagt nej till detta, och det blev inte oväntat ett ramaskri bland den muslimska gruppen av elever och dom protesterade vilt. Det gick så långt att skolan kontaktade en imam i Göteborg som sa att det gick bra att be vid andra tillfällen än just dagtid. Lite förnuft där i alla fall. Fortfarande knorrar dock de muslimska eleverna över denna skymf.

Idag läste jag att SD fått 8,2% i en helt färsk opinionsmätning, det högsta någonsin. Jag anser visserligen att man inte skall lite för mycket på opinionsmätningar, men det tycks ändå ge en indikation om vart vindarna blåser. Även om jag inte är medlem i partiet så känns det positivt. Det är värt att notera att ”vanliga” tidningar som ofta är snabba att referera till olika opinionsmätningar ännu inte refererat denna – endast tidningen Metro har ännu skrivit om det. http://www.metro.se/nyheter/sd-fjarde-storsta-parti-i-sverige/EVHkdl!cKfgTcUBF7iy/

Så till något mindre positivt. I helgen genomförde SD.s ungdomsförbund en demonstration i Göteborg, någon man har rätt till enligt Sveriges grundlag. Temat för demonstrationen var ”Stoppa diskrimineringen mot svenskarna”. I vederbörlig ordning hade man sökt tillstånd för demonstrationen.

Tyvärr finns det krafter som säger sig värna demokratin men som är direkt antidemokratiska och på alla sätt försökte dom störa och förhindra demonstrationen. Polisen hade mobiliserat kraftigt och demonstrationen kunde genomföras. Men det är skakande bilder att se och ett sorgligt nederlag för vårt demokratiska system när man inte kan hålla ett offentligt politiskt möte ostört.  

Här är några klipp.

Som sagt, det är sorgliga scener och ett nederlag för demokratin. Jag vill avsluta med att säga att man kan tycka vad man vill om SD och deras politik, men nog är det MOD att gå där i demonstrationen inför en skränande mobb. Jag är inte säker på att jag skulle våga.

Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Diverse, Inrikespolitik, Invandring, mångkultur. Bokmärk permalänken.

Kommentera

