Valet i Finland

Valet i Finland är över. Som ansvarig för valfrågor i min hemkommun är det första jag slogs av hur snabbt dom kom fram till resultatet. Minns ni höstens kaotiska val i Sverige, där det dröjde mer än en vecka, om inte två, innan alla röster var räknade. Svenska myndigheter borde kanske göra ett studiebesök där.

Inför valet har den finska valrörelsen fått svensk mediauppmärksamhet som aldrig förr och främst är det partiet Sannfinnländarna man skrivit om. Oron från svensk media och etablissemangets sida tycks stor, och jag gissar att man är mycket oroliga över hur partiets framgångar kommer att påverka svensk opinion. I nästan varje reportage har man framhållit att partiet inte har några likheter med Sverigedemokraterna, trors att det ju så tydligt har det. Här ljuger massmedia.

Det nationalistiska och invandringskritiska partiet Sannfinländarna gjorde i alla fall ett starkt val och ökade kraftigt och fick närmare 20% av rösterna och tar nu plats i landets regering. En självklarhet i Finland där man inte som här lider av en fördummande och förlamande blockpolitik.

Nu är Sverige omgivet av länder när nationalistiska partier har starka ställningar och reellt inflytande över den politik som förs. Dansk Folkeparti i Danmark, Fremskrittspartiet i Norge, och  Sannfinnländarna i Finland. Skall fästningen Sverige falla i nästa val. Man kan bara hoppas.

I flera års tid har svenska media och myndighetsföreträdare tagit chansen att prata skit och häckla främst den politik som förs i Danmark. Skall man nu vända blickarna österut och kasta skit även åt det hållet? Det borde väl snart gå upp för svensken i gemen att det är VI som är udda, och inte våra grannländer.

Att värna sitt lands kultur, normer, särart och värderingar borde vara nationalstatens primära funktion och så är det i våra skandinaviska grannländer och så är det i allt fler länder i Europa. Min syn på saken är att så kommer det att bli även här förr eller senare.

Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Internationella frågor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

