Om begreppet ”populism” m m

Det har gått några dagar sedan mitt senaste inlägg, och det syns såklart på besöksstatistiken. Tyvärr har jag inte haft tid, så kan det vara ibland.

En intressant sak är att jag fått ett mail från en kille på Politiskt Inkorrekt, som föreslår att jag skall börja skriva för dom. Självfallet känns detta oerhört intressant med tanke på att det är en av landets största websajter. Jag har svarat och sagt att jag skulle kunna vara intresserad av detta. OM det nu blir verklighet så lägger jag förmodligen ner denna blogg, jag inser det omöjliga att ha två bloggar samtidigt.

Valet i Finland har fått lite efterspel i svensk media och hos svenska politiker och indignationen tycks inte ta slut över att vårt broderfolk i öster röstade som dom gjorde. ”Finlands sak är vår”-andan tycks lååångt borta från etablissemanget. Finska politiker, och speciellt Sannfinnländarnas partiledare uttrycker det så riktigt – ”Man kan inte kritisera hur Finlands folk röstat, det är vår ensak. Vi ber inte Sverige om råd hur vi skall rösta, och jag ger inte svenskarna råd om hur dom skall rösta”. En självklarhet kan det tyckas men tyvärr är det inte så.

I eftervalsdebatten har begreppet ”populism” använts flitigt, men vad är egentligen det? Som jag ser det går all politik ut på att locka väljare, ju fler desto bättre. Sannfinländarna, och här hemma, Sverigedemokraterna har beskyllts för att vara just populistiska partier med enkla lösningar på svåra problem.

Hmmm. Vår regering har nyss presenterat sitt femte jobbskatteavdrag. Är inte det populism om något? Att oavsett om problemet är lågkonjunktur eller för stark högkonjunktur, arbetslöshet eller vad som helst ha som enda lösning sänkta skatter. Är inte det en populistisk politik om något? För vem vill inte ha lägre skatt?

SD som talar om minskad invandring beskylls för att vara populistiskt, men hur kan ett parti med ett budskap som så uppenbart gör många förbannade, upprörda och indignerade sägas vara populistiskt? Att minska invandringen är sannerligen inte enkelt, det är det däremot att sänka skatterna…

Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Inrikespolitik, Internationella frågor. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Om begreppet ”populism” m m

  1. Pensionärstanten skriver:

    Självklart att du skall börja skriva för PI. Du skriver bra och har vettiga, nyktra åsikter. Så, go for it! (Dessutom blir det en blogg mindre att kolla igenom varje dag. Jag har uppskattat din, men fortsätt gärna på PI)

    • minsynpasaken skriver:

      Tack för att du läser min blogg, jag undrar såklart ibland vilka ni läsare är och vad bloggen ger er. Arbetet med PI fortsätter. Fick idag mail från dom med diverse skrivregler – hur man stavar, att man inte skall särskriva m m. Lite ”basic” sådär, och alltså inget nytt.

Kommentera

