Insändare till lokaltidningen Värnamo Nyheter

Igår (torsdag 5/5) var det märkligt nog en mycket invandringskritisk insändare införd i lokaltidningen Värnamo Nyheter. Jag skriver märkligt nog, eftersom chefredaktören på ledarsidor m m flera gånger poängterat att han inte vill ta in sådana insändare, bl a med hänvisning till lagen om hets mot folkgrupp. Även jag har flera gånger fått insändare refuserade, trots att jag inte ansåg att dom innehöll någon ”hets”, däremot berättigad kritik mot en misslyckad politik.

Något tycks uppenbarligen ha hänt på tidningsredaktionen för här fanns nu helt plötsligt en sådan insändare – dessutom anonymt undertecknad, vilket ytterligare försvårar publicering.

Insändaren tog upp just de frågor jag ställde i mitt senaste inlägg på PI – att vår välfärd har urholkats och han undrade var pengarna tagit vägen. Hans tes var att invandringen slukat de resurser vi tidigare hade till världens mest omfattande välfärdssystem.

Jag kände att jag var tvunget att svara, och berätta om vad jag fått för svar från en av landets mest kända nationalekonomer.

Jag skrev följande:

Svar till Välfärdens språkrör: Var har våra pengar tagit vägen?
 
Även jag har funderat mycket över var landet Sveriges pengar egentligen har tagit vägen. Varför hade vi råd att vara världens ledande välfärdsstat på 70-talet,  med hög sjukpenning till alla utan några karensdagar, höga pensioner till våra pensionärer, hög a-kassa, världens bästa föräldrapenning och mycket annat. Idag är situationen den omvända – vi ligger på 17.e plats i OECD.s ranking över välfärdsstater och vi har en situation där sjukpenningen är låg och med flera karensdagar, a-kassan har kraftigt sänkts, pensionerna har urholkats och föräldraförsäkringen är inte längre bäst i världen. Staten har heller inte råd med nödvändiga satsningar på infrastruktur – exempelvis järnvägsunderhåll m m.
Så var har alla dessa pengar som vi hade på 70 talet men tydligen inte har idag tagit vägen? För att få svar på den frågan skickade jag den i ett mail till landets ledande nationalekonom (jag väljer att utelämna namnet här), och fick efter några dagar ett mycket utförligt och trevligt svar. Tyvärr kan jag inte återge hela här men här är svaret i kort sammanfattning.
 
1. Det som skedde under 1950- och 1960-talen var att fler och fler arbetade hela tiden, sysselsättningen var kontinuerligt ökande. Kvinnors inträde på arbetsmarknaden och en omfattande arbetskraftsinvandring möjliggjorde detta. På så sätt växte produktionen och därmed ekonomin och efterfrågan, och på så sätt kunde välfärden öka ytterligare. Det var som ett ekorrhjul.
 
2.  Fler människor arbetade på 70-talet än idag, då arbetade 80% av landets befolkning, idag är det 73%. Detta innebär minskade skatteintäkter = mindre pengar till vår välfärd. För att återgå till 80% sysselsättningsgrad skulle vi behöva 400 000 nya jobb – RIKTIGA jobb, i det privata näringslivet.
 
3. På 70-talet jobbade fler människor i det privata näringslivet än idag. Efter 70-talet ökade den skattefinansierade offentliga sektorn kraftigt och detta innebar också kraftigt höjda skatter. Till slut gick det inte att höja skatterna mer och luften gick ur ekonomin (90-talskrisen).
 
4.  Efter 90-talskrisen har Sveriges ekonomi och sysselsättning aldrig helt återhämtat sig, men befolkningen fortsätter att växa. Vi har drygt en miljon människor i utanförskap, och detta kostar oerhörda resurser. 
 
Detta är som sagt ett sammandrag av det svar jag fick av landets mest kända nationalekonom. Om han har rätt vet inte jag, men jag utgår från det. Jag har dragit mina slutsatser av svaret, du och övriga läsare får dra vilka ni vill, men så mycket kan man väl konstatera att du inte tycks ha helt fel i slutsatsen i din insändare. Invandring har varit helt avgörande för vårt lands positiva utveckling (se punkt 1), men den invandring vi har idag tenderar tyvärr allt för ofta att hamna i utanförskap och kostar pengar (punkt 4).
 
En som tagit reda på fakta
 

Jag valde återigen att vara anonym, och hade väl egentligen inte mycket hopp om att få den publicerad, men idag på morgonen då jag öppnade mailboxen såg jag ett svarsmail från tidningen där dom tackade för insändaren. Det brukar dom aldrig skicka, och i synnerhet inte vid refusering. Vi får väl se imorgon när tidningen kommer ut nästa gång.

Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Invandring, mångkultur, lokalpolitik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

