Omval i Västra Götalandsregionen och Örebro

I helgen var det omval i Västra Götaland och del av Örebro kommun, 8 månader efter valet i höstas. Som tjänsteman med ansvar för valfrågor i min kommun kan jag ju säga att bara det faktum att det överhuvudtaget behövdes ett omval är ett misslyckande för vår demokrati och för vårt valsystem.

Igår var det i alla fall dags igen, och inte helt väntat var det lågt valdeltagande, i Västra Götalandsregionen med 1,2 miljoner röstberättigade var det bara runt 40% som deltog…

Förhoppningsvis har man där nu ett resultat som står sig fram till nästa val 2014.

Glädjande var i alla fall att SD ökade i både Västra Götaland, och i Örebro. Det visar vart vinden blåser och borde vara en ögonöppnare för övriga partier. Lika glädjande var att valresultatet var en ”knäpp på näsan” åt alliansen som backade kraftigt. Bara (M) ökade något, övriga rasade.

Eftervalsdebatten pågår nu för fullt och på valnatten öppnade Regionens moderate gruppledare Johnny Magnusson för ett samarbete med SD. Nu viner dock partipiskan hårt från moderaternas partikansli och något samarbete lär det därför inte bli tal om. Moderaternas partisekreterare säger att man har ”en policy att inte samarbeta med SD”. Sunt förnuft och folkvilja göre sig som vanligt ej besvär i konungariket Sverige.

Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Inrikespolitik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

