En intervju om varför jag röstade på SD, om våldtäkter och om en OECD-rapport om brottslighet m m

Genom denna blogg blev jag häromdagen kontaktad av ett par studerande tjejer vid ett universitet som sa sig skriva en forskningsrapport om varför folk röstade på SD i valet 2010 och dom undrade om jag ville bli intevjuad om varför jag röstade som jag gjorde. Eftersom jag kände att jag troligen inte motsvarar normen av deras förväntade SD-väljare (egen invandrarbakgrund, relativt högutbildad, relativt välavlönad) bestämde jag mig för att ställa upp. 

Jag svarade bland annat följande

”Låt mig vara tydlig. Jag tror inte att SD är det perfekta partiet, och jag skulle inte vilja leva i ett samhälle där SD ensamt styrde i majoritet.  Jag tror att det skulle vara ett tråkigt samhälle. Men jag anser att den mångkulturella väg vi slagit in på är både olycklig och farlig. Gärna invandring – men den svenska kulturen och normerna MÅSTE vara vägledande och inte som idag jämställda med andra främmande kulturers värderingar. Andra länder i Europa har insett detta – vi måste också inse det.
Som icke-troende är jag också djupt oroad över islams växande inflytande i Sverige – över politik, kulturliv  m m. Carin Jämtins utspel med förslag att en muslimsk helgdag skulle bli helgdag även här är bara ett i en lång rad av exempel på detta.
 
Invandring är viktigt för ett samhälle – jag har själv invandrarrötter och så även min fru – men det får inte vara en politik som går ut över landets ursprungsbefolkning. Idealet i mina ögon vore en återgång till 60- och 70-talens invandringspolitik där folk kommer hit för att arbeta och på det sättet bidrar till samhället och integreras. Så gjorde mina förfäder och så gjorde min frus föräldrar. Att fortsätta med en massinvandring och sätta folk i arbetslöshet i förorter leder till enorma problem och utmaningar för samhället, problem som vi kunde vara utan om vi fört en annan invandringspolitik.
Jag tror att det finns många typer av människor som röstade på SD. Det finns säkert som ni säger ”missnöjda människor”, det kan säkert finnas en och annan rasist också, men min uppfattning är att de allra flesta människorna som röstade på SD är helt vanliga människor som är bekymrade över en mycket negativ utveckling i landet och som ser ett samhälle i sakta sönderfall – ett samhälle som inte längre är som det dom växte upp i med utanförskap, hög kriminalitet, rotlöshet, nyfattigdom m m.”
 
Jag svarade också nedanstående:
 
”Visste ni förresten att Sverige enligt en helt ny OECD-rapport är det land i världen som har den tredje högsta brottsligheten av OECD.s medlemsländer, endast Mexiko och Chile ligger före oss.
Visste ni att Sverige har mest anmälda våldtäkter i Europa och näst högst i världen? Som unga kvinnor borde det få er att fundera över vad som är på väg att hända med detta landet. Det är i alla fall inte det samhället jag vill ha och som jag vill att mina barn (båda flickor) skall växa upp i och en av anledningarna till att jag röstade som jag gjorde.
 
 
Jag tror att det är detta som är ”grejen” med SD som ni uttrycker det – en uppriktig oro över något som gått riktigt, riktigt snett i detta landet och detta är också något som borde vara av betydligt större intresse att forska om snarare än varför folk röstade på SD. ” 
Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Om mig, varför jag skriver. Bokmärk permalänken.

Kommentera

