Varför tycks svenskar älska att älta gammal skåpmat?

Kungen är i blåsväder efter påstådda sexklubbsbesök. FÖR TJUGO ÅR SEDAN! Jag är inte rätt person att moralisera över olika snedsteg och har själv fel och brister, och därför tar jag inte ställning i sak.

Det jag förvånas över är dock massmedias och allmänhetens fascination över gammal skåpmat. Ja, jag vet att han är vår statschef och symbolen för landet, men vem har inte gjort dumma saker i sin ungdom? Är det inte det som det innebär att vara människa?

Och än en gång, varför kan inte svenskar sluta älta sådant som hände för länge sedan? För fan, gå vidare!!! Se framåt!

Några exempel på sådant som svenskar fortfarande ältar. Ni som läser detta kan säkert komma på ännu mer:

– Catalina-nedskjutningen 1952

– Estonias förlisning 1994

– Palmemordet 1986

– Wallenbergs försvinnande 1945

– Geijeraffären 1978

– Styckmordsrättegången 1988

– Drottning Silvias fars eventuella agerande under andra världskriget

– IB-affären 1973

Detta är alltså bara ett axplock som jag kom på vid en hastig fundering. Jag vet inte om detta är ett typiskt svenskt drag, eller om samma tendens finns i andra länder. Om någon vet, berätta gärna.

Till slut, och tyvärr – har Sverige på senare år blivit alltmer nymoralistiskt och, vill jag påstå, sexualfientligt. Det nu aktuella drevet mot kungen är det senaste exemplet på detta men det finns många, många andra – kanske ett ämne att återkomma till.

Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Inrikespolitik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

