Nationaldagen är över…

Nationaldagsfirandet är över och jag har återgått till vardagen efter en lång och härlig helg. Tänk om alla helger vore lika fantastiska. Jag tillbringade helgen (torsdag – söndag) nere i Skåne, i det vackra Arild på Kullabergshalvön. Måndagen, Sveriges nationaldag tillbringade jag hemma.

Jag anser mig visserligen vara ”nationellt sinnad”, och tycker att Sverige är ett bra land att leva i (som dock kan bli bättre) men jag har ändå lite svårt för att fira denna dag – det är liksom inte min grej, eller för den delen de flesta andra svenskars. Vi har ju fått inympat i oss att nationalism är av ondo, och att vi svenskar minsann inte skall tro att vi är förmer än andra.

Hur var det nu Reinfeldt sa: ”Det ursvenska är bara barbari”, och Sahlin talade nedlåtande om att ”andra länder har en kultur, en historia, medan vi i Sverige bara har midsommar och sådant trams”. Inte lätt att fira nationaldag då.

Däremot har det dessa dagar varit intressant att läsa ledarsidor m m med kommentarer om vår nationaldag. Genomgående tycks det som om att det inte är det svenska som skall lyftas fram, utan istället får vi åter itutat i oss hur bra det är med mångkultur och andra kulturer. På många nationaldagsfirande runtom i landet har det även varit uppvisningar i somalisk eller kurdisk dans och andra främmande inslag. En kollega till mig hade bevistat nationaldagsfirandet i Falkenberg och han förvånades över detta och kommenterade det syrligt vid fikabordet.

Jag frågar mig samma sak – varför kan man inte få lyfta fram det svenska och den svenska kulturen EN ENDA dag på året?

Själv tillbringade jag istället min nationaldag med trädgårdsarbete, storrengöring av två bilar och sedan en åktur med frun i vår nya cab till en liten sjö där vi sedan badade nakna. På kvällen grillade vi. Nog är väl det svenskt så det förslår?

Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Diverse. Bokmärk permalänken.

Kommentera

