Om ny ”kris” i riksdagen och om integrationsarbete i kommunen

Nu är det åter kris i konungariket Sverige, detta sedan det framkommit att ordföranden i riksdagens trafikutskott RINGT UPP EN SVERIGEDEMOKRATISK LEDAMOT för att höra deras syn på ett aktuellt ärende. Katastrof, enligt diverse statsvetare och oppositionen (som ju i samband med möte i arbetsmarknadsutskottet själva bjöd med en SD-ledamot in på ett tjänsterum för någon månad sedan).

Barnslig och omogen beröringsångest skulle jag vilja kalla det. Hur länge kan dom hålla på så? När kommer dom att inse det ohållbara i situationen?

Så till något annat.

Min lilla hemkommun är en av landets mest invandrartäta men integrationsfrågor är det trots detta ingen som har engagerat sig i, eller haft ansvar för. Så länge invandrarna haft arbete och egen försörjning har alla varit nöjda. I takt med ökande arbetslöshet i gruppen utlandsfödda, och ökat behov av försörjningsstöd tycks politikerna ha vaknat till och man har tillsatt en arbetsgrupp med uppgift att som första steg, ta fram en integrationsplan.

Det ironiska är att jag är utsedd att vara sekreterare och tjänsteman åt arbetsgruppen. Lite ironiskt eftersom jag ju är starkt kritisk till nuvarande invandrings- och integrationspolitik. Som tjänsteman skall jag ju visserligen vara opartisk, men naturligtvis ser jag här möjligheter att försöka påverka slutresultatet.

Uppdraget väcker också frågor – vad menar vi med integration? Hur definieras detta? I våras förekom dessutom en debatt i media om begreppen integration contra assimilation som jag tänkte referera för arbetsgruppen. En annan tanke är också att försöka få till stånd en ”vägledningsdebatt” i fullmäktige där partierna får uttala sig om hur de ser på integrationsfrågan och de båda begreppen. Vart vill vi egentligen med kommunens integrationspolitik?

Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

