Om genetik

Nu ger jag mig ut på ”hal is” och skall prata om något som jag egentligen inte vet nånting om alls, se det snarare som om att jag tänker högt. OM någon läsare skulle veta mer om ämnet får ni gärna kommentera.

Det handlar om genetik.

Minns ni regeringens argument för att tillåta vargjakten – att den svenska vargstammen var inavlad och defekt och det därför borde skjutas av några djur och inplanteras nya genetiskt friska vargar i Sverige?

Mina funderingar handlar nu om genetik hos människor. I många främmande kulturer och främst då den muslimska, har man traditionen att gifta sig med sina kusiner. Hur påverkar detta risken för inavel och missbildningar? Jag kan tänka mig att om det en enda gång händer att man gifter sig med sin kusin så är risken liten för att någonting skall hända. Det är ju dessutom tillåtet även i Sverige att gifta sig med sin kusin.

Men vad händer om man i släktled efter släktled, i generation efter generation gifter sig med sina kusiner, och inom en och samma släkt? Nog måste väl detta påverka?

Jag har exempelvis sett uppgifter om att så många som 25 % av befolkningen i vissa arabländer lider av diabetes. Diabetes förekommer visserligen även här i Sverige, och är en typisk ”välevnadssjukdom” men 25 %…?  Källa: http://care.diabetesjournals.org/content/21/6/936.short Det höga talet får åtminstone mig att fundera över om det kan finnas andra anledningar än ren vällevnad bakom.

Även Politiskt Inkorrekt har tidigare i en artikel 2011-02-07 haft uppe frågan om risken för inavel, och i Norge har man velat förbjuda kusinäktenskap av just risken för genetiska defekter. http://politisktinkorrekt.info/2011/02/07/norge-vill-forbjuda-kusinaktenskap-men-tt-morkar-fakta/#more-76716 Hur det hela har förlöpt vet jag dock inte.

Ett intressant, och förmodligen väldigt tabubelagt ämne. Att prata om genetiska defekter på grund av inavel bland djur går nog bra, men att prata om samma sak i en specifik befolkningsgrupp är förmodligen helt omöjligt. Åtminstone här.

Funderar lite vagt på att fråga någon genetik-expert om aken. Får börja googla. Fortsättning följer.

 

 

Om minsynpasaken

Jag är en 45-årig man som startat en blogg för att på detta sätt kunna dela mina åsikter om frågor som berör mig starkt - och just nu är det invandring, mångkultur, integrationsfrågor, frågor om lag och rätt, politik och om det samhälle vi lever i. Förhoppningsvis får jag någon/några läsare. Du kan nå mig på e-postadressen nissenissesson@ymail.com
Det här inlägget postades i Invandring, mångkultur. Bokmärk permalänken.

Kommentera

